Koncepce školy
Záměr, předpoklady, metody, hodnoty, vzdělávací koncepce
Záměr
Záměrem školy Arktur je poskytovat dětem základní vzdělávání cestou přirozeného, sebeřízeného učení založeného na důvěře a vnitřní motivaci.
Realizace záměru vychází z následujících předpokladů:
- Učení je přirozené a děti se ze své podstaty chtějí učit.
- Efektivní učení je založeno na vnitřní motivaci (pokud mi něco dává smysl, budu dělat i věci, které mne nebaví) a nejlépe probíhá v situacích reálného života.
- Vnitřní motivace je vlastní všem lidem; pokud byla narušena vlivy vnější motivace (tresty, odměny, pochvaly a jiné formy manipulace), může trvat dlouho, než se znovu obnoví.
- Všechny činnosti (včetně těch, které jsou zdrojem chyb), kterým se dítě věnuje na základě vnitřní motivace, je možné považovat za učení.
- Nikoho nemohu nic naučit (na základě své jednostranné vůle), může se to naučit jedině sám a já mu v tom mohu pomoci.
- Za své učení je odpovědný žák. Demokratická škola mu pro jeho učení vytváří základní podmínky: autonomii a svobodu, podnětné a inspirativní prostředí a podporu podle individuálních vzdělávacích potřeb.
- Děti ve školním věku jsou kompetentní a podle svých dispozic se mohou podílet na rozhodování o chodu školy demokratickou cestou.
- Při poskytování vzdělávání je vhodné kombinovat principy osobního růstu a kolektivní inteligence, ve které je schopnost dojít k řešení s využitím inteligenčního potenciálu sítě důležitější než individuální kompetence.
Metody
Vycházíme z postojů a postupů nenásilné komunikace i partnerské výchovy a svým chováním a jednáním dáváme žákům vzor respektujícího přístupu k sobě, k ostatním i k životnímu prostředí.
Hodnoty
Východiskem pro naše hodnoty je přesvědčení, že "svět je příznivý". Důvěřujeme světu, že má smysl. Chceme rozvíjet pozitivní přístup k životu. Svým konáním směřujeme k tomu, abychom u sebe i u dětí dosáhli následujícího:
- Přijímám se takový/á, jaký/á jsem
- Jsem zodpovědný/á za své myšlenky, prožívání a chování
- Respektuji sebe i druhé
- Vnímám sebe i ostatní rovnocenně
- Poznávám svou vnitřní sílu a využívám ji
- Radost je součástí mého života
- Cítím sounáležitost s lidmi a přírodou
- Dokážu se o sebe postarat
- Komunikuji otevřeně a laskavě
- Jsem tvůrce/kyně svého života, teď a pořád
- Vnímám své tělo a pečuji o něj
Uvedené hodnoty pravidelně (sebe)reflektujeme a vhodně upravujeme chování jak své, tak i chování dětí.
Vzdělávací koncepce
Vychází z koncepce českých svobodných demokratických škol.
Tuto stránku pro Vás stále upravujeme.