Koncepce školy

Záměr, předpoklady, metody, hodnoty, vzdělávací koncepce


Záměr

Záměrem školy Arktur je poskytovat dětem základní vzdělávání cestou přirozeného, sebeřízeného učení založeného na důvěře a vnitřní motivaci.

Realizace záměru vychází z následujících předpokladů:

  • Učení je přirozené a děti se ze své podstaty chtějí učit.
  • Efektivní učení je založeno na vnitřní motivaci (pokud mi něco dává smysl, budu dělat i věci, které mne nebaví) a nejlépe probíhá v situacích reálného života.
  • Vnitřní motivace je vlastní všem lidem; pokud byla narušena vlivy vnější motivace (tresty, odměny, pochvaly a jiné formy manipulace), může trvat dlouho, než se znovu obnoví.
  • Všechny činnosti (včetně těch, které jsou zdrojem chyb), kterým se dítě věnuje na základě vnitřní motivace, je možné považovat za učení.
  • Nikoho nemohu nic naučit (na základě své jednostranné vůle), může se to naučit jedině sám a já mu v tom mohu pomoci.
  • Za své učení je odpovědný žák. Demokratická škola mu pro jeho učení vytváří základní podmínky: autonomii a svobodu, podnětné a inspirativní prostředí a podporu podle individuálních vzdělávacích potřeb.
  • Děti ve školním věku jsou kompetentní a podle svých dispozic se mohou podílet na rozhodování o chodu školy demokratickou cestou.
  • Při poskytování vzdělávání je vhodné kombinovat principy osobního růstu a kolektivní inteligence, ve které je schopnost dojít k řešení s využitím inteligenčního potenciálu sítě důležitější než individuální kompetence.

Metody

Vycházíme z postojů a postupů nenásilné komunikace i partnerské výchovy a svým chováním a jednáním dáváme žákům vzor respektujícího přístupu k sobě, k ostatním i k životnímu prostředí.

Hodnoty

Východiskem pro naše hodnoty je přesvědčení, že "svět je příznivý". Důvěřujeme světu, že má smysl. Chceme rozvíjet pozitivní přístup k životu. Svým konáním směřujeme k tomu, abychom u sebe i u dětí dosáhli následujícího:

  • Přijímám se takový/á, jaký/á jsem
  • Jsem zodpovědný/á za své myšlenky, prožívání a chování
  • Respektuji sebe i druhé
  • Vnímám sebe i ostatní rovnocenně
  • Poznávám svou vnitřní sílu a využívám ji
  • Radost je součástí mého života
  • Cítím sounáležitost s lidmi a přírodou
  • Dokážu se o sebe postarat
  • Komunikuji otevřeně a laskavě
  • Jsem tvůrce/kyně svého života, teď a pořád
  • Vnímám své tělo a pečuji o něj

Uvedené hodnoty pravidelně (sebe)reflektujeme a vhodně upravujeme chování jak své, tak i chování dětí.

Vzdělávací koncepce

Vychází z koncepce českých svobodných demokratických škol.

Tuto stránku pro Vás stále upravujeme.